Төрийн алба хаагчид цалингаа нэмүүлэх эрхтэй, хувийн хэвшлийнхэн цаашаа
2016/08/09
Эдийн засгийн хямрал арилахгүй өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний үнэ хэдэнтээ өслөө. Тэгвэл иргэдийн гар дээрээ авдаг хэд нь үл нэмэгдэв.
Цалингаас цалингийн хооронд амьдарч буй ард түмэн хоногийн хоолоо арайхийж залгуулж байгаа нь олонхи. Харин энэ сарын 08-ны өдөр Монголын үйлдвэрчний эвлэл цалин нэмэхийг Засгийн газраас шаардлаа. Тодруулбал, Тус хорооны ерөнхийлөгч Х.Амгаланбаатар “Өмнөх Засгийн газрын үед Монголын үйлдвэрчний холбоо, Монголын ажил олгогч, эздийн нэгдсэн холбооны хооронд “Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт 2015-2016 оны улсын хэлэлцээр”-ийг баталсан. Харамсалтай нь цалин хөлс нэмэгдүүлэх, ажлын байрыг хадгалж, хамгаалахтай холбоотой хууль эрхзүйн чиглэлээр тодорхой хуулиудыг батлах хүлээсэн үүрэг хүлээсэн байсан ч биелүүлж чадалгүй сонгуультай золгосон. Тиймээс “Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт хэлэлцээрийн өмнө хүлээсэн үүргийг дараагийн Засгийн газар үргэлжлүүлэх ёстой. Энэ оны улсын төсөвт тодотгол хийхдээ төрийн албанд ажиллагсдын цалин хөлсийг нэмэгдүүлэх 90 тэрбум төгрөгийн эх үүсвэрийг хэрэгжүүлэхийг шаардаж байна” хэмээн онцолсон юм.
Ганцхан төрийн албан хаагчдын цалинг л нэмэх юм бол хувийн хэвшилд ажилладаг хүмүүс яах болж байна. Манайд нэг буруу тогтолцоо тогтоод удаж буйг хэн хүнгүй анзаарсан биз. Улсад л ажиллаж байгаа бол түүний цалинг нэмнэ. Хүүхдийг нь үнэгүй цэцэрлэгт хамруулна.
Гэтэл ажилгүй, орлогогүй дэмий гараа хумиад суухыг хүсээгүй иргэд хувийн хэвшилд ажилладаг тэд ч бас хүн. Адилхан л цалингаас цалингийн хооронд ажиллаж яваа улс. Ажлын цагаасаа хором ч хоцорч болохгүй. Сарын сүүлд авдаг хэдийнх нь тал нь байхгүй болсон байх учраас тэд өвдөх ч эрхгүй. Тэгэхээр төр болон хувийн хэвшилд ажиллаж байгаа хүмүүсийн цалинг нэмэх хэрэгтэй байна. Мэдээж төрийн алба хаагчдын цалинг улсаас даах нь ойлгомжтой. Тэгвэл хувийн хэвшлийнхэний бага цалинтай ажилчдынхаа цалинг нэмэхийг шаардаж яагаад болохгүй гэж. Хуулиндаа энэ хувийн компаниудын ажилчдын цалин, халамж, нийгмийн даатгалыг талаар чангатгах хэрэгтэй байна. Ажилчдынхаа цалингаас нийгмийн даатгалыг нь хасаад авчихсан байж нийгмийн даатгалдаа төлөөгүй өртэй компаниуд олон. Тухайлбал, Японоос машин оруулж ирж худалдаалдаг мөн авто оношилгоо хийж засварладаг томоохон компани сүүлийн жил гаруй ажилчдынхаа нийгмийн даатгалыг төлөөгүй аж. Хэн нэгний нэр төрд халдахыг хүсээгүй учраас компанийн нэрийг дурдсангүй. Хамгийн гол нь ийм нэгэн буруу тогтолцоо Монголд тогтчихоод удаж байна. Ажилчдаа боддоггүй, хөдөлмөрийн гэрээнд л заасан үүргээ хүлээнэ гэсэн заалтаар өөрсдийгөө тахалдаг. Гэтэл тэрхүү гэрээндээ байгууллага ажилтны нийгмийн даатгалыг төлөөгүй бол ямар үүрэг хүлээх талаар огт тусгаагүй байдаг. Жишээлбэл, жирэмсэн ажилтан дикритний мөнгөө бодуулж авах гэтэл нийгмийн даатгалаа төлөөгүй улмаас авах ёстой тэтгэмжээ авч чадахгүйд хүрлээ. Ийм нөхцөлд яах уу? шүүхээр явна. Олон хоног бөөн асуудал үүснэ. Ингэсээр байтал нөгөө ажилтан хүүхдээ төрүүлнэ дахиад төрсний дараах дикритний мөнгөний асуудал сөхөгдөж эхэлнэ. Хариуцлагагүй байгууллага, компаний улмаас иргэд л хохирч байна.
Төрийн ч бай, улсын ч бай албан хаагчдын цалинг нэмэхийг үйлдвэрчний эвлэл яагаад шаардаж болдоггүй юм. Эсвэл хувийн хэвшлийнхэнтэй хамтран ажиллаж болно доо. Хамгийн ихээр ажил хаялт зарладаг хүмүүс бол багш, эмч, автобус баазын ажилчид. Хувь, төр Монголын үйлдвэрчний эвлэлээс эрх баригч намын мөрийн хөтөлбөрт тусгагдсан яаралтай шийдвэрлэх 10 асуудлыг танилцуулсан юм. Үүнйиг бүрэн эхээр нь хүргэе.
Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын тулгамдсан, хүлээгдэж буй асуудлаар Засгийн газарт хүргүүлсэн санал
- МҮЭ-ийн холбооноос иргэд, хөдөлмөрчдийн эрх ашгийг төлөөлөн хамгаалах үндэсний байгууллагын хувьд Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт 2015-2016 оны Улсын хэлзлцээр, Улсын Их Хурлын 2016 оны сонгуульд оролцох улс төрийн нам, эвсэл, нэр дэвшигчдэд хүргүүлсэн “Хөдөлмөрчдийн нийгмийн захиалга” баримт бичиг болон УИХ-ын 2016 оны сонгуульд үнэмлэхүй ялалт байгуулсан МАН-ын мөрийн хөтөлбөрийг үндэслэн төрийн залгамж чанар, улс төр, нийгэм, эдийн засаг, иргэдийн хөдөлмөр, аж байдлын өнөөгийн нөхцөл байдлыг харгалзан үзэж Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөр, төлөвлөгөөнд тусган яаралтай шийдвэрлэх шаардлагатай байгаа тулгамдсан асуудлуудыг хүргүүлж байна.
- Хямралын нөхцөлд ажилчдыг цомхотгохгүй байх бодлого баримталж төрийн захиргааны болон төрийн үйлчилгээний мэргэшсэн удирдлага, албан хаагчдыг улс төрийн үзэл бодол, намын харьяаллаар нь үндэслэлгүй халж, сольж төрийн байгууллагуудын залгамж чанар, тогтвортой үйл ажиллагааг алдагдуулахгүй байх.
- Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт 2015-2016 оны Улсын хэлэлцээрийн 3.4 дэх заалтыг хэрэгжүүлэх хүрээнд байгуулсан нэмэлт хэлэлцээр болох “Монгол Улсын 2016 оны төсвийн тухай хууль баталсантай холбогдуулан авах зарим арга хэмжээний тухай” Улсын Их Хурлын 2015 оны 108 дугаар тогтоолын 1.10 дахь заалтыг хэрэгжүүлж Монгол Улсын 2016 оны төсвийн тодотголын хүрээнд төрийн албан хаагчдын цалин хөлсийг нэмэгдүүлэх.
- Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт 2015-2016 оны Улсын хэлэлцээрт туссан Хувь хүний орлогын албан татварын хөнгөлөлтийг хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээгээр чөлөөлөх эрх зүйн орчинг бүрдүүлэх арга хэмжээг авч иргэдийн бодит орлогыг нэмэгдүүлэх.
- Дунд хугацааны төсвийн хүрээний мэдэгдлийг батлахдаа иргэдийн нийгмийн хамгаалал, цалин хөлс, тэтгэвэр, тэтгэмжийг нэмэгдүүлэх замаар ядуурал, орлогын хомсдолыг арилгахад чиглэсэн бодлого баримтлах, Төрийн албан хаагчдын цалин хөлс, тэтгэвэр тэтгэмжийг 40-өөс доошгүй хувиар нэмэгдүүлэх.
- Цалин, тэтгэвэр, тэтгэмжийг үнийн өсөлтөөс хамгаалж жил бүр индексжүүлж, хөрөнгийн эх үүсвэрийг холбогдох төсөвт тусгаж байх асуудлыг цалин хөлс, тэтгэвэр, тэтгэмжийг индөксжүүлэх хууль гарган зохицуулах, төгрөгийн худалдан авах чадварыг хадгалах, зах зээл дээр хэрэглэгчийг хамгаалах, шударга өрсөлдөөний нөхцөлийг бүрдүүлэхэд чиглэсэн "Үнэ бүрдэлтийн тухай хууль"-ийн төслийг нийгмийн түншүүдтэй хамтран боловсруулах.
- Дэлхийн зах зээл дээрх нефтийн үнийн бууралтыг харгалзан дотоодын түлш шатахуун, бензиний үнийг бууруулах.
- Эдийн засгийн хямралын үед тогтвортой, бүтээмжтэй, баталгаатай зохистой хөдөлмөрийн үзэл баримтлалыг хангасан ажлын байрыг олноор бий болгох, залуучуудын хөдөлмөр эрхлэлт, хөдөлмөрийн бүгээмжийг нэмэгдүүлэх, хөдөлмөрийн нөхцөлийг сайжруулах зэрэг асуудалд онцгой анхаарсан бодлого хөтөлбөрийг нийгмийн түншлэлийн талуудтай хэрэгжүүлэх.
- Эдийн засгийн хямралыг даван туулахад иргэн бүрийн хүч, сонирхол, идэвх чармайлтыг дэмжих, оролцооны эдийн засгийг хөгжүүлэх, компанийн нийгмийн хариуцлагыг бодитой болгохын тулд ажиллагчид, тэдгээрийн гэр бүлийн хүмүүсийн нийгмийн баталгааг нэмэгдүүлэх, ажилтанд цалингаас өөр орлогын шинэ эх үүсвэр бий болгох үүднээс “Ажилчдад хувьцаа эзэмшүүлэх хөтөлбөр /ESOP/-ийг хөгжингүй орнуудын туршлагаар хэрэгжүүлэх хууль эрх зүйн орчныг буй болгох асуудлыг шийдвэрлэх.
- Олон Улсын Хөдөлмөрийн Байгууллагын “Аж үйлдвэр, худалдаан дахь хөдөлмөрийн хяналтын тухай” 81, “Хөдөө, аж ахуй дахь хөдөлмөрийн хяналтын тухай” 129, “Нийгмийн хамгааллын тухай” 102 дугаар Конвенцуудад нэгдэн орох
- Монгол Улсын 2016 оны төсвийн тодотгол, 2017 оны төсвийн төсөөлөлтэй холбогдуулан нийгмийн түншүүд болох МАОЭНХ, МҮЭ-ийн холбооны саналыг авч тусгах.
Эдгээр саналуудыг нухацтай судлан үзэж хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын читэлээр Засгийн газрын шинэ бодпого, зорилтыг тодорхойлон хэрэгжүүлэхдээ анхааран үзэж нийгмийн түншпэлийн хүрээнд МҮЭ-ийн холбоотой идэвхтэй ажил хэрэгч хамтран ажиллана гэдэгт итгэж байгаагаа илэрхийллээ.
Зочин · 2016/08/11
хувийн хэвшлийнхэн дураараа мөнгөө нэмээд үнээ өсгөөд л баяждаг шүүдээ гтэл төрийн албан хаагчид 4 жил хүлээсэн одоо цалин нэмэх байлгүйдээ нээмээсэй
Зочин · 2016/08/09
1990 онд Монголын хүн ам 2,2 сая байхад төрөөс цалин авдаг хүмүүсийн тоо 70.000 байв.Гэтэл 2015 онд Монгол улсын хүн ам 3 сая болж, 90 онтой харьцуулхад 36% өссөн байхад төрөөс цалин авагчдын тоо 151% өсч, 190.000 болсон байна. Одоо Монгол улс жилийн төсвийнхөө 1/3- буюу 1,8 их наяд төгрөгийг зөвхөн төрд ажилласан нэр зүүсэн ажилтай-ажилгүйчүүдийг тэжээхэд зарцуулж байна. Өлгийтэй нялхаас-өвгөд хөгшид хүртэлх 12 иргэн тутамд 1 төрийн албан хаагч ноогддог болжээ. Гэтэл хувийн хэвшлийн 1 хүн 4 хүнийг нуруундаа үүрэн тэжээж байна. ийм байхад эдийн засаг сэргэж,төсвийн алдагдлийг багасгах боломжгүй юм. Төрд ажиллагчдын тоог доод тал нь 30% цомхотгох хэрэгтэй.Энэ цомхотголоос олсон мөнгөөр үлдсэн хүмүүсийн цалинг нэмж болох юм Өөр гарц угаасаа байхгүй. Нөгөө талаар хөдөлмөрийн насны хүн болгон ажил хийхгүй л бол амьдрах аргагүй тийм орчинг бүрдүүлэх хэрэгтэй. А жлын байр байхгүй гэдэг үлгэрийг одоо болих хэрэгтэй.Монгол улсад 71 төрлийн халамж байгаа нь улам залхуу болгож байна.
Сарнай · 2016/08/09
Төрийн албан хаагчдын цалинг нэмэх хэрэгтэй. Сүүлийн жилүүдэд огт нэмэгдээгүй. МҮЭ-ийн саналыг дэмжиж байна. Нэг нь гэсэн амьдралын түвшин нь нэмэгдэж өр зээлнээсээ хасуулах хэрэгтэй ш дээ. Цалин нэмэгдэхээр хувийн хэвшлийнхэн дагаад тодорхой хэмжээнд нэмэгдэнэ. баэбайлгүй дээ.
Хувийн ... · 2016/08/09
МҮЭХ худлаа улс төр хөөж амьдардгаа боль, СОЦ үеийгбидний татвараар бий болгосон бүх хөрөнгийг авчаад бидний төлөө юу чхийгээгүй, Одоо Хувийн ААНБ-ын ажилтнуудыг хамгаалж юу ч хийдэггүй, Зөвхөн Төрийн албан хаагчдын татвараар амьдардаг болсон болохоор тэдний нэрийг барьж худлаа үндэслэлгүй сэтгэлгүй амиа хамгаалсан шаардлага тависан царайлж амьдардаг. Нэг ёсны хувийн аж аж ахуйн нэгжид ажилладаг хүмүүсийг хөлдөө чирч амьдрал нь улам доройтуулдаг шаардлага тавьдагтул нийт ард түмний 80 % д гай болдог, Иймд соц үед аав ээжүүдийн өгсөн мөнгөөр боссон одоо наад сууж байгаа байр амралтын газар соёлын төв мөн бусад бүх аж ахуйн юмнуудыг үр хүүхдэд бидэнд хуваарилж өг, Энэ бүхэн та нарын биш ээж аавуудын минь эгч ахын минь хөдөлмөрийн хөлсөөр бизнес хийж байж баяжаад зөвхөн төрийхний төлөө юм дуугардаг, үүнээс нь болж импляцид нөлөөлж төрийн биш газарт ажилладаг бидний цалингийн худалдан авах чадвар унасаар ирлээ, Бүх газрын ажилчдын цалинг нэмүүлж ӨГ. Эсвэл наад бидний хөрөнгийг бидэнд өг
Зочин · 2016/08/09
МҮЭ-хэн улс төржиж байна уу даа гэж харагдаж байна түүнээс биш та нар тийм сүрхий ард түмний өмнөөс гүйдэгсэн бол өмнөх ЗГ-г байхдаа хэдэн удаа цалин тэтгэвэр тэтгэмжийг нэмүүлсэн юм Одоо энэ Засаг дөнгөж бүрдэж байна Улс орны эдийн засгийн байдал АН-ханы ачаар элэгээрээ хэвтчихсэн байна Кранаар өргөж байгаа юм шиг ганцхан угз татаад босгоод ирдэг эд биш байхаа тиймээс бодолц
Зочин · 2016/08/09
nice
Зочин · 2016/08/09
hubii hebshild ajilladag humuustr huuli alga manai zahiral abgai bil buur zodno hashigrana charlana hardana
Зочин · 2016/08/09
tur irgedee ylgabarlan gaduurhahaa bolioch ee .turin alban haagchdin tsaling nemeed iumni une usnu.hubin hebshild 2 huni ajil hiigeed 1 hunii tsalin abdag humuus hohirdog hetsuu shuu
Зочин · 2016/08/09
Ediin zasag uls ornii baidal hezyyhen baihad yuugaa huchaad baigaan be ene hed...chalintai ajil hiij ami zogooj baigaa ta nariin buruu. Erthen huviin business erhleh n yaasiin
Зочин · 2016/08/09
Хувийн хэвшлийнхэн өөрсдөө шииднэ штэ тэдний цалинг нэмэхийг үйлдвэрчин шийдэхгүй
Зочин · 2016/08/09
ene setguulch ene ter n joohon oilgoj harmaar ymaa ter turiin alba tsalin mongo bagatai bolohoor uarmshuulliig n tsetserleg surguuli oyutnii tulbur zereg zuileer shiiddeg ym ahd
Зочин · 2016/08/09
төрийн албан хаагчид ийн цалинг багш ,эмч гэж ялгахгүй л нэмэх юумсан яагаад төрийн хүмүүсийг ялгаад байгаа юм бэ
иргэн · 2016/08/09
авлигачин төрийн алба цалин нэмэх боломжгүй. Хувийнхан ажилгүй байхад...
зочин · 2016/08/09
Төрийн албан хаагчдын цалинг нэмнэ. Орон сууцжуулна, Хүүхдийн сургалтын төлбөр, сургалтанд харуулна, эрүүл мэндийн үзлэгт хамруулна. амралт сувилалын эрх олгоно. ЭНЭ БҮГД ЗӨВӨӨ ЗӨВ. Харин хувийн хэвшилд ажиллаж байгаа ажилчдын эрх ашиг гэж хаа байнаа
зочин · 2016/08/09
Хувийн хэвшлийнхэн татвар төлнө. Түүнээс нь төрийн албан хаагчдын цалинг нэмнэ заа юу. КККк
Зочин · 2016/08/09
unen unen dandaa l tur tusbiin tsaling nemne gej yardag bolohoos hybiin hewshliin talaar ogt dyrsdaggui sh de yadaj tyhain hybiin bgyyllaga ajilchdadaa yaj tsalinjyylj bgaag hunaj bolohgui yi ndi-g ni hariytscan baitsaagch ni yliraldaa neg ydaa shalgadag nehdeg bh heregtei tegbel daraa ni humuus hohoirohgui sh de