“Хотынхон хүн, хөдөөнийхөн мал”
2013/08/21
Орон нутгаас оюутнууд ирээд эхэлчихэж. Хотынхон тэднийг “хурган цагаан” гээд нэрлэчихэж. Хөөрхий хөдөөний хүүхдүүд их хотод анх удаа орж ирж байж болно.
Сургууль, албан байгууллага энээ тэрээ юм асуусных нь төлөө эргүү мангар, хөдөөний тэнэг гэж дуудаж доромжлох хотын залууст хандаж хэдэн үг хэлмээр санагдчихлаа. Бид бүгдээрээ хөдөө-нийх. Би л гэхэд хар багаасаа хотоор “тэнэсэн” хэрнээ оюутан болж ирчихээд Гандангаас Багшийн дээд рүү алхчихдаг байсан. Автобусаар явахаар төөрчих юм шиг санагдаад, автобусанд суухаар тоормозлохоор нь уначихна гэж айгаад л алхчихна. Одоог бодвол машин тэрэг бага, байшин барилга ч эмх цэгцтэй байж. Баруун дөрвөн зам, Төв шуудан хоёроор багцаалаад төв зам дагаад л алхчихдаг байж билээ. Манай ангийн хөдөөнөөс ирсэн манай ангийн хүүхдүүд амьдардаг, байрладаг газрууд руугаа ихэнхдээ л алхчихна. Энд тэгж төөрсөн, хөглөснөө ярьж баахан инээлддэгсэн. Нэг удаа хөдөөнөөс ирсэн хоёр эгч нэг удаа маань стипендээ авчихаад дэлгүүр хэсэхээр сугадалцаад л гарч өгч дээ. Хүнсний 20 дугаар дэлгүүрийн зүүн хаалгаар нь орж, нэг нэг поончиг авчихаад гарч ирээд, баруун талынх нь хаалгаар “Өө, энд бас нэг дэлгүүр байна” гээд орсон чинь нөгөө дэлгүүр нь байсан гээд маргааш өглөө нь хичээл дээр ирж яриад бөөн инээдэм болж билээ. Энэ бол цагаан инээд, цагаахан наргиан. Эхний нэг жил иймэрхүү хөгтэй явдлууд өдөр бүр л тохиолдоно. Бие биедээ ярина. Одоо бол ийм нэгэн явдлаа нэг нэгэндээ ярьж хөгжилдөх нь бүү хэл хүн амьтан мэдчихвий, шоолохвий, эргүү тэнэгээр минь дуудахвий гэж болгоомжилно. Нийгэм, хүний сэтгэхүй, хүн чанар ингэж өөрчлөгдсөн байна. Хөдөө гадаанаас ирсэн нэгэндээ тусалъя гэхээсээ доромжилж гутаахаа урьтал болгодог болчихож. Хотынхон хөдөө очихоороо яадаг билээ дээ. Морь малаа ялгахгүй, айраг хоормогоо мэдэхгүй будилдаг биш билүү. Тэглээ гээд тэднийг тэнэг, мангар гэдэг бил үү. Харин ч юу байгаагаараа дайлж, мэдэх чадахаа хэлж, заахыг л хичээдэг. Би хөдөөнийх гэж хэлүүлэх дуртай. Хөдөө явах дуртай. Зуны дэлгэр цагт болж л өгвөл хөдөө явахыг бодно. Гүү мал сааж, айраг бүлж, өрөм загсааж, ааруул тавих дуртай. Морь унаж адуунд явах дуртай. Их хотын хөл хөдөлгөөнд стресстэж ядарсан бие адууны хөлс, малын бууцны үнэрт сэргэдэг юм. Би монгол хүн болохоор монгол ахуйдаа болж л өгвөл ойр амьдарч, хөдөөнийхөнтэй тав гурван үг солихдоо дуртай. Тэнд жинхэнэ амьдрал буцалж, тэд л энэ амьдралын утга учрыг таниулдаг юм. Эзгүй талд мал хариулж яваа залуу болон хотод “PC” тоглоомын газар хонож байгаа залуу хоёрыг харьцуулаад бод. Хэн нь ухаантай байна.
Хөдөөнөөс ирсэн охид хотын охидыг хараад “ийм гоё болох юмсан” гэж хамгийн түрүүнд л атаархаж бодно. Элдэв чамин зүүлт чимэг, донж маягтай хувцас, ухаалаг гар утас, үсний засалт гээд тэдний шохоорхлыг татах юм мундахгүй. Бааранд орж, тамхи татаж, шар айраг шимж үзэхийг хүснэ. Үзээгүйдээ, мэдэхгүйдээ хүсэж, атаархаад байгаа юм биш. Нутагт нь бүх юм бий.
Гагцхүү тэр нутагт нь их хотынх шиг хаана юу байгаа нь мэдэгдэхгүй толгой эргэм олон байшин барилга байхгүй, дүрэм журамгүй жолооч нар байхгүй, урсдаг шаттай дэлгүүр байхгүй, усыг нь татдаг жорлон байхгүй, ажил гэр рүүгээ дүүжилдэг цахилгаан шат, өглөө оройгүй ордог халуун хүйтэн шүршүүр л байхгүй. Тиймдээ л тэнэг мангараараа дуудуулж, будилаад байгаа юм.
“Саяхан хөдөөнөөс орж ирсэн оюутнууд нэртэй хог шаарнууд хотоор дүүрэн байна” гэж нэгэн залуу өөрийн блогтоо бичжээ. Бас нэг нь “Улаанбаатар хотоор дүүрэн хөдөөний, гэр хорооллын халтар залуус хэдэн мянгаараа хөлхөж байна. Тэд бол халтар, соёлгүй, өмхий, бүдүүлэг...” хэмээн үзэн ядсан байх юм. Хөдөөний оюутан хүн биш юм гэнэ. Хотын залуус л хүн юм гэнэ. Яагаад гэвэл тэд соёлтой юм байх. Цахилгаан шатанд сууж, бааранд орж, паркт зугаалж, троллейбус мэдэж, урсдаг шатаар өөд уруу явж үзсэн болохоор хотын соёлтой залуус болчихдог юм гэнэ. Жил жилийн намар их хотын хөл хөдөлгөөнийг хөдөөний оюутнууд тэлдэг нь үнэн. Тэдний хэд нь төгсөөд нутаг буцдагийг хэн ч тоолж мэдэхгүй. Хүн биш хөдөөний оюутан хүн болж хотжоод үлдэхийг л бодно. Яагаад гэвэл дүүгээ, хүүхдээ хотынхонд хөдөөний мангар гэж цоллуулахгүйн тулд, соёлтой хотынхон дунд амьдруулахын тулд “муухай” нутаг руугаа зүглэхгүйг л хичээнэ. Хот, хөдөөгийн ялгаа хэзээ ч арилахгүй. Арилгах гээд ч нэмэргүй. Хотынхон нь хотдоо, хөдөөнийхөн нь хөдөөдөө амьдраад бо-лоод л байна. Хотынхон хаан шиг эрхэмсэг, хатан шиг ярвагар байж болно. Харин хүнээрээ л баймаар байна.
Б.Оюунгэрэл
Зочин · 2013/08/24
vhsen hotiinhon gej yu yum honi yaj duugardag ve geheer iinhoho gedeg hvniig mongol hvn gehvv
Зочин · 2013/08/24
vhsen hotiinhon gej yu yum honi yaj duugardag ve geheer iinhoho gedeg hvniig mongol hvn gehvv
Зочин · 2013/08/23
Hodoo huuhed bagaasaa mal ahuin tuhai l sonsoj surj osdog ****oos bish, ***oo taarsan gazaraa hayaj bolihgui 1 hana 1 ***lnii tsaana oor humuus amidardag tednii amgalan taivan ***ialiig ooriin duraar uildel hiij alduulj bolohgui geh met naad zahiin zuil medehgui hodoo taldaa duraaraa osoj tomorson hoinoo hotod orj ireed bagaasaa sursan uildel aviraal gargana. uuniig l hodooniihon gedeg harvaas ch andashgui baidag.
Зочин · 2013/08/22
zarim neg ni utaatai shorootoi gazar amidarch bgaaagaa ih yumand bodchijee huduuniihun mal ch gh shig chi bish yumaa gehed etseg eh chin eswel emee uwuu chin huduuniih l bsn bh tedniig helj bgaatai ylgaagui bizee mongol hugjil doroi bolohoor humuusiin setgehui ch iim doroi bh gj haramsmaar...
Зочин · 2013/08/22
hotiihonii zarim huduunii nohoinoos dor amidarch bga bizdee. transhenii humuus ene ter chine hotiin hun bizdee.
Зочин · 2013/08/22
Б.Оюунгэрэл ee huduunii hun bol huduunih bdiima biyee avch yavaa baidal huntei haritsaj bga haritsaa n tsaanaa l 1 dunkuu chi har ldaa hen hereg tuvug hiijiin nogoo l huduunuus orj irsen nohduud l hiijiin teheer ene hoorond asar ih yalgaa bga biz ????
Зочин · 2013/08/22
Setguulchiig tarhinii saataltai gedgiig oilgoloo.Hotod har bagasaa tensen hernee bnga tuurdug.Avtobusand tentsveree olood yavah chadvargui
Зочин · 2013/08/22
Bugd huduu ch geh shig hot baiguulagdaa 300 garan jil bolj bna.Huduuni heden sairan hatsartuud ireedl haltar hultar diplom avsan blood l hotod shingej hotin hun boldog getel tedend naad zahin ***oo ***in savand hih soyol bhgui.teged neg huuchin mashini seg avhaara yag malin belcher deere yavj bga met hudulguund ordog.Huduunii malnuud,
Зочин · 2013/08/22
ystoi ****l****d Tiim l ym bol naad chinii yridagaar hodoonoo amidraad ***** mallaad yvah chini yaagaav!!!zalhuu iluu dutuu ymand durtai olov doliv gesen bodoltoi ****ooroo l orj irj hotiin ongo uzemjiig buzarldag sh d
Зочин · 2013/08/22
яана вэ яанав. Анхнаасаа л хөдөөнөө байхгүй тэ. Тэгсэн бол хотын та төрөхгүй амар байхгүй юу тэ.
Зочин · 2013/08/22
Хүн хэзээ ч хэцүү юм руу тэмүүлдэггүй юм даа. Мал маллах амархан шдээ. Хотыхон шиг ухаантай гарууд бол дор нь сурчина биз. Тийм их боломжийг хараад байгаан бол яагаад ашиглахгүй байгаан бэ. Малтай болох амархан шдээ. Цалингаараа л худалдаад авчих. Даанч чи амжихгүй. Чиний тэвчээр хүрэхгүй лдээ.
Зочин · 2013/08/22
Humuusiig gaduurhah tusam l holdoh bh daa
Зочин · 2013/08/22
bi lav sheedeggu
Зочин · 2013/08/22
anh hotod orj irj bga oyutnuudad amjilt
Зочин · 2013/08/22
hotod ch amidarch bailaa hodood ch amidarch uzlee hen ch hodoonii orchind bj bgad irheer tolgoi ergeh zuil gardag ter neg jaahan zuil deer erguu *****eer duudaj bval ter harin ooroo jinhen orovdoltei amitan bna daa hoorhii
Зочин · 2013/08/22
Unen zuil bichjee
Зочин · 2013/08/22
uul ni hodoo ***** hariulaad bj bval ymarch ajil hiisnees iluu tsalin avmaar yum shig sanagddag yum daanch ene hodooniihon zalhuurdiimuu yadgiin hot hot l geed guih yum.hotod ajil hiih hetsuu shuu dee darga tsergiin daramt, tsagand barigdmal tsalin hureltsehgui, orson garsanch mongo.bi l mal hariulj chaddag bas maltai baisan bol hodoo l amidrah baisan.
Зочин · 2013/08/22
muu muuhai gemt hereg hen hiij bna muu huduunii maluud hen gudamj talbaid sheej bna huduunii maluud ter huduunuu l bj baibal taarna