Буриадууд монгол дотроо нүүсэн болохоос дүрвээгүй
2015/07/31
Нэрт орчуулагч Г.Амарын дурсамжаас
Манай аав Жамсраны Гүрбазар намайг 8-тай байхад нас барсан болохоор аавын талаар мэдэх юм харьцангуй бага. Дээд уруулдаа сахалтай, унжуудуу хамартай шар хүн байсан санагдана. Залуудаа хойт нутгаасаа жин тээхэд ачигч маягаар явалцаж, Богдын хүрээнд хэд хэдэн удаа ирсэн, багадаа өнчирсөн, хийдэд авга ламдаа шавь орохчоон болоод, ер ном эрдэм сурсангүй, шоголтой номоо өвөр дээрээ тавиад, уншиж байгаа дүр үзүүлэн “нё” нё” гэж дуугарч, номынхоо доор мод зорж, элдэв сийлбэр маягийн юм “урлаж” байдагсан гэж ярьдгийг нь мэднэ. Аав намайг “Миний хүү нагац нарыгаа дуурайвал номтой хүн болж магадгүй, намайг дуурайвал юу ч сурахгүй хүн болох байх” гэдэгсэн. Богдын хүрээ гэснээс 1940 оны өвөл аав Улаанбаатарт ирээд буцахдаа хотыг жигтэйхэн ихээр магтаж, танихын аргагүй болсон байна, чамайг л үзүүлэх хэрэгтэй гэж ээжид хэлдэг болсонсон. Ээжээс сонссоноо хэлэхэд “Богдын хүрээ бол хог новшиндоо дарагдсан, замын хоёр хажуугаар битүү хог новш, гуйлгачин түүлгэчин дүүрэн, золбин нохдын дунд үхсэн хүн хэвтэж байгаа юм шиг харагддаг, сайн ажвал нүд нь цавчилж харагддаг, нэг чавганц ирээд домботой юмнаас аманд нь цутгаж, хамаг бие нь яр шарханд баригдсан хүн хэвтэж харагдах нь зөндөө байсан газар гайхалтай гоё болсон байна” гэж ирсэн гэдэгсэн. Бас урьд нь ерөөлч хүмүүсийг үзсэнээ ярихдаа Хүрээний зах зээл дээр нэг хуурч хуурдаж байгаатай таарсан, оросууд зоос мөнгө өгөөд хуурдуулахад нь “Маахуур толгойн өвөрт өндөр ногоон байшинтай, н-өдөө сөөргөө явдалтай, оодон тоодон дээлтэй, цаана л ширгүү нудтэй, царилан зээтүү хоншоортой, хавтгай модон дээр суулгаад, хажуу талаас нь харах юм бол, харин ч түүндээ зохицсон” гэх мэтээр дуудахад нь оросууд “Ещё давай, ещё давай!” гэлцэж байх юм гэх мэтчилэн ярьдаг байжээ. Ингээд бодоход манай аав ихээхэн шогч, юм цээжлэхдээ сайн байж гэж бодогдоно. Ээж ч бас түүнийг тогтоогоод, надад ярьдаг байсныг нь бодоход ой сайтай байж. Дээрх толгой холбосон зүйлийг аав бүр ч дэлгэрэнгүй тогтоосон байж магад. Хэсэг бусаг нь надад хүрсэн нь энэ. Ээжийн ярьдгаар бол аав хүнийг үг хэлээр мохоох, давах дуртай, цаад хүн нь уурлачихвий гэж санаа зовмоор шоглодог, хүнийг хэтрүүлж явуулахдаа сайн, худал хэлдэг хүнийг огт гайхсан шинж үзүүлэлгүйгээр улам дэвэргэн яриулдаг байсан юм билээ. Аав, ээж хоёр хорь гаруйхан настайдаа айл болоод удалгүй, нутгийн ноён Дэмчиг гуайнхны хаяанд Монгол нутаг нүүж ирсэн, энэ бол 1913 он бөгөөд манайхныг нүүж ирэхэд Улз голын дагуу буриад айл олноороо байсан гэдэг. Тэгэхлээр буриадууд бүгдээрээ зөвхөн Октябрийн хувьсгалаас дүрвэж, 1917, 18 онд ирсэн гэдэг бол үндэсгүй худал ажээ. Дүрвэсэн гэдэг үгтэй холбогдуулан хэлэхэд Их Монгол улсын үед Байгал далайн баруун зүүн тал цөм монголчуудын нутаг, оршин суугчид нь бүгд монгол овогтон, монгол хэлтэн байсан нь үнэн юм чинь буриадууд монгол нутаг дотроо л нүүсэн байна шүү дээ. Өнөөдөр Увс, Ховд, Завханыхан төвийн нутаг руу нүүдэллэн ирээд суурыниж байгааг дүрвэгсэд гэхгүй биз дээ? Ингээд бодохлоор эмиграци буюу дүрвэлт биш, миграци буюу шилжих хөдөлгөөн байсан юм биш үү? Нөгөөтэйгүүр Октябрийн хувьсгал, социализм, коммунизмыг Орост ч, социалист гэгдэж байсан олонх оронд ч, Монголд ч буруушааж байгааг үнэн зөв гэж үзвэл буриадуудын хэсэг монгол газар нүүн ирсэн нь алсыг харсан туйлын зөв явдал болсон гэж тайлбарлахнаан ч болох биш үү? Манай ээж 1958 онд Зөвлөлтөд очиж ах дүүтэйгээ уулзахдаа “45 жилийн дараа уулзацгаалаа, хөдөө уулзвал бие биеэ танихгүй байлаа” гэлцэж байсныг бодоход 1913 онд манайх Монгол газар ирсэн нь тодорхой байна. Сэлэнгийн буриадууд ч ялгаагүй, 19-р зууны сүүлч гэхэд Хараа, Ерөөгөөр нутаглаж байсан юм билээ. Харин Хэнтийн буриадууд нэлээд сүүлд орж ирсэн, энэ тухай С.Эрдэнийн “Хөх хулгана жил” зохиолд тодорхой гардаг шиг санана. Манай нутгийнхан Хянганы ар Шэнэхээн гэдэг нутгийг баргын Цэнд гүн зэргээс гуйж зөвшөөрүүлэн очоод 5, 6 жил болж, дараа нь Халх голд ирж хэдэн жил нутаглахдаа Ардын засагтай золгосон, Улсын анхдугаар их хуралд Нанжины Санжаа тэргүүтэй төлөөлөгчдөө оролцуулсан гэх мэт түүхийн бодит баримт өдий төдийгөөрөө бий. Би түүхчийн дипломтой ч түүхч биш учраас зөвхөн уншсан, сонссоноосоо цухас дурдаж буй нь энэ.
“Миний тавилан” номоос
Энэ мэдээ таалагдаж байвал
Батхүү · 2015/08/04
Энэ хэдий шилжилт байсан боловч оросууд дургүй байсан тэгээд л их гүрний бодлого үргэлжилж 1937-39 оны хэлмэгдүүлэлтэнд их өртүүлсэн юм даа
Зочин · 2015/08/03
Амар танд урт насалж буриад зоныхныхоо тухай дахин сайхан дурсамж бичээрэй гэж ерөөе.
Алс нутгаас мэндэлсэн
урлаг судлаач Р.Бат-Очир