Буруу хүрдтэй машиныг хориглосон нь зөв юм шиг байна
2013/08/12
Улаанбаатар хотын замын түгжрэл хэрээс хэтэрлээ. Зун юм байна. Ихэнх хүн амралт зугаалгаар хөдөө, гадаа явж хөл хөдөлгөөн багасдаг цаг даа. Гэтэл байдаггүй шүү.
Амралтын өдрөөр хотын гудамж сэлүүхэн байх болов уу гэтэл үгүй юм байна. Энэ замын түгжрэл үнэхээр хэцүү байна. Автомашинуудыг улсын дугаараар нь хязгаарлаад ч нэмэр алга. Бахь байдгаараа хаа сайгүй зам болгонд машинууд гацаж, хүмүүс халуун наранд "түнхэлцэж" байх юм.
Уг нь өнгөрсөн өвөл Улаанбаатар хотын дарга Э.Бат-Үүл замын түгжрэлийг сааруулахын тулд буруу рультэй машинуудыг долоо хоногийн тодорхой өдрүүдэд хөдөлгөөнд оруулахгүй болгоё гэдэг санааг гаргаж ирсэн. Ядаж бүтэн сайн өдөр буруу рульт машинуудыг гараашид нь зогсооё гэдэг зүйл ярьж байлаа. Тэр тухайгаа их ч ярьсан. Шийдвэр гаргах гэж нэлээд үзсэн ч бараагүй. Ардчиллаа дагаад олонхио сонссон чинь бүгд эсэргүүцсэн.
Нийслэлчүүдийн дийлэнх нь яагаад буруу рультэй машиныг хориглохыг эсэргүүцэв. Бүгдээрээ буруу талдаа жолоотой машин унадаг учраас тэр. Хэрэв буруу талдаа хүрдтэй машинуудыг явуулахгүй болчихвол тэд явгарах гээд байсан хэрэг. Тиймээс өөрсдийнхөө амин хувийн эрх ашгийг бодож, тэр саналыг хүлээж авалгүй тас таягдан хаясан юм. Хэдхэн хүн зөв талдаа рультэй машин унаж, явган бидний хажуугаар давхилдаад яах юм. Тэгснээс бүгдээрээ буруу талдаа хүрдтэй төмрийн хогоо унаад түгжрээд явж байсан нь өлзийтэй гэж бодсон. Хэн нь ч хэнээсээ илүү давж гарахгүй ижил зиндаанд амьдарч байвал бусад нь хамаагүй гэсэн сэтгэлээр монголчууд бид явж байна. Зөвхөн энэ асуудал дээр ийм байдлаар хандсан юм биш л дээ. Үнэндээ монголчуудын сэтгэлгээ энэ.
Нэг хэсэг нь боловсролтой байснаас бүгдээрээ адилхан тэнэг явсан нь дээр гэсэн барьцамтгай хүмүүс. Цөөн хэд нь баяжиж тансаг амьдраад дэмий. Муу явбал бүгдээрээ муу явъя. Ядуу байвал адилхан ядарцгаая гэдэг л улс. Өнөөдөр олон улсын жишигт хүрсэн боловсролыг ирээдүй хойчдоо өгч, дэлхийд хүлээн зөвшөөрөгдсөн боловсон хүчин бэлтгэх сонирхолтой сургууль манайд байна уу, үгүй юу бодоод үзье. Алга байна. Төлбөр мөнгөө нэмж, дэлхийд алдартай сургуулиудын энд хүрэх боловсролын байгууллагыг хайгаад олохгүй байх.
Тийм учраас Монголын их, дээд сургуулиудыг тоож сурах гадныхан олдохгүй байна. Дээрээс нь төгсөөд гарсны дараа манай сургуулиудын диплом зүгээр л нэг цаас болон хувирч байна. Дэлхийн хаана ч очсон Монголын их, дээд сургуулийн диплом барьсан боловсон хүчнийг шууд ажилд авдаг тийм нэр хүндийн баталгаа байна уу. Харамсалтай нь үгүй. Яагаад гэвэл өндөр төлбөртэй, чанартай боловсрол эзэмшүүлэх сургууль гараад ирвэл монголчууд тал талаас нь боорлож, урагш ахиулахгүй.
Уг нь бол аливаа чанартай бүхний өртөг өндөр байдаг. Гэтэл Монголын их, дээд сургуулиудын төлбөр дэлхийн жишгээс хавьгүй доогуур байдаг нь чанаргүй гэдгийг нь илтгээд, баталгаа нь болоод байна.
Саяхан Герман, Монголын техникийн сургууль жилийн төлбөрөө долоон сая төгрөг болгож нэмлээ. Сургалтын төлбөрөө нэмж байна гэдэг нь сургалтын чанараа сайжруулж байгаагийн илэрхийлэл гэж ойлгож болохоор байна. Мэдээж хэрэг өндөр төлбөр авч байгаа учраас суралцагчдадаа дэлхийд хүлээн зөвшөөрөгдсөн боловсрол олгох нь дамжиггүй биз. Тэгж ч бодож төлбөрөө нэмсэн байх. Гэтэл тус сургуулийн төлбөрийг долоон сая төгрөг болсныг сонссон хүн болгон эвэртэй туулай үзсэн мэтээр уулга алдаж байлаа. "Пээ, пүү ийм их төлбөртэй сургууль гэж байдаг аа. Баячуудын хүүхдүүд сурах юм байна. Ядуусын хүүхэд мөрөөдөөд ч энэ сургуульд сурч чадахгүй юм байна. Ингэж баян хоосны ялгаа гаргаж, монголчуудыг зиндаа зиндаагаар нь хуваах хэрэг юу байна" хэмээн шаагилдлаа.
Үнэхээр долоон сая төгрөгтөө таарсан чанартай боловсрол эзэмшүүлнэ гэвэл энэ зэргийн төлбөртэй хичнээн ч сургууль байгуулсан яадаг юм. Монгол хүн дэлхийд хүлээн зөвшөөрөгдсөн эрдэм боловсролтой болж байвал тэр төлбөр мөнгөний их, бага хамаа юу байна. Гэвч, монголчуудын нөгөө л хэн хэнээсээ илүү гарчих вий гэсэн сэтгэлгээ ийм сургуулиудын хувь заяаг боож байна. Ийм сэтгэлтэй учраас бид өнөөдөр буруу рультэй машинаа хязгаарлаад түгжрэлээс гарчихаж чадахгүй байгаа юм.
Буруу рультэй машинаар долоо хоногийн сондгой өдрүүдэд явахыг хориглочихсон бол өдийд энэ түгжрэлд түгжирч уур ундууцал, ажил албаа алдаж суухгүй байсан биз. Олон өдрөө байг гэхэд ядаж амралтын өдрөөр буруу рультэй машин явдаггүй болчихсон бол сайхан байх байлаа. Улаанбаатар хотод замын хөдөлгөөнд өдөрт 200 машин шинээр орж байгаа гэсэн тоо бий. Өөрөөр хэлбэл, өдөрт 200 хүн хөл дүүжлэх машинтай болж, замын хөдөлгөөнд оролцохоор гэрээсээ гарч байна гэсэн үг. Ингээд бодохоор замын түгжрэл өдөр ирэх тусам нэмэгдэнэ үү гэхээс саарахгүй гэдэг нь эндээс тодорхой болж байна. Нэгэнт иргэдийн худалдах, худалдан авах эрхийг нь хааж боож болохгүйгээс цааш замаар явж байгаа машиныг буруу, зөв рультэйгээр нь ялгаж, зааглаж хөдөлгөөнд оруулах нь одоо бодоход хамгийн зөв байжээ. Хяналтад орохоосоо өнгөрсөн энэ замын түгжрэлээс гарах гарц манайд үүнээс өөр алга.
Дэлхийн мөнгөтэй, хөгжилтэй орнуудыг дуурайж замуудаа өргөтгөе, нэмж олон зам тавья гээд ч чадал алга. Тэр байтугай замын компаниуд шинээр тавьсан замдаа дөнгөж жилийн баталгаа өгдөг гэж байгаа. Түүнээс олон жилийн настай зам тавья гэвэл төсвөөс их хэмжээний мөнгө нэмж авах шаардлагатай. Үүнийг нь өгөх чадал манай төсөвт байхгүй учраас ч яалт ч үгүй нэг жилийн баталгаатай зам барьдаг гэнэ лээ. Тиймээс бид нөхцөл байдалдаа тааруулж, байгаа замаа тордож, дээр нь явж байгаа машины тоонд зохистой хязгаарлалт хийж, дотроо зохицож амьдрах нь чухал болчихоод байна. Тэгээд ч манайх зөв гарын жолооны дүрэмтэй улс. Энэ дүрэм журмаа баримтлаад зөв талдаа рультэй машин барьцгаавал яасан юм. Ер нь манайд гарч байгаа авто ослын шалтгааны дийлэнх нь буруу талдаа жолоотой машин барьснаас болдог гэж мэргэжлийнхэн ярьдаг юм билээ. Энэ мэтчилэн аль аль талаа бодоод буруу талдаа рультэй машинтай хөдөлгөөнд оролцохоо цөөлж, хязгаарлавал хэрэгтэй юм шиг ээ.
Ингээд нийтийн тээврээ хөгжүүлье. Нэгдүгээр эгнээгээрээ нийтийн тээвэр нь саадгүй явж, иргэд зогсоол дээр автобусыг таван минут л хүлээдэг болох хэрэгтэй. Харин замаар түргэний машин, түймэр унтраах машинууд л гацаагүй давхиж байвал болох нь тэр. Өнөөдрийн энэ зах замбараагүй түгжрэлээс болж эрүүл мэнд нь муудсан энэлж шаналсан хүмүүс яст мэлхийний хурдаар ирж яваа түргэний машиныг хүлээсээр өөд болох үзэгдлүүд энүүхэнд байна. Ах, дүү, аав, ээжийнх нь бие муудаж, цус харваж, зүрх нь зогсох гэж сандаргаж байхад түргэний машин түгжрэлд саатаж хичнээн уддаг билээ. Үүнийг өвчинд шаналсан хүмүүсийн ар гэрийнхэн сайн мэдэж байгаа. Энэ хүндрэлээс гарах ганц арга нь буруу рультэй машиныг хөдөлгөөнд оролцуулахыг хязгаарлах явдал юм. Ингэж байж л бид жинхэнээсээ хот шиг хот болж хөгжих бололтой. Нийтийн язгуур эрх ашгаа бодож, хотын дарга зоригтой шийдвэр гаргах хэрэгтэй. Олонхи эсэргүүцэж байна гэж дахиад тоох хэрэггүй. Олонхийн шийдвэр дандаа зөв байдаггүйг санах хэрэгтэй. Олонхи бол ямагт үнэний дунджаас доогуур байдал руу тэмүүлдэг гэсэн онолын гаргалгаа ч байдаг юм билээ. Тиймээс олонхиор түрүү барьж, аливаа шийдвэр гаргах нь онодоггүй гэдгийг сүүлийн үеийн жишээнүүд харуулаад өглөө
Я.МӨНГӨНЦЭЦЭГ